2015 Eesti – Latvia – Liettua – Puola – Saksa – Tanska – Ruotsi

Valokuvia 2015 lomamatkalta.

Tarina tulee joskus myöhemmin.

Reitti kulki Eesti – Latvia – Liettua – Puola – Saksa – Tanska – Ruotsi

Konepyöräklubion kanssa lähdettiin 25.6.2015 klo 4:30 kohti Helsinkiä. Keli oli kylmä ja pilvinen. Jossain vaiheessa matkaa taisi tulla muutama sadepisarakin jos oikein muistan.

Tallinnassa yritettiin pysyä jonkinlaisessa letkassa, mutta siellä liikenne ei salli letkassa ajamista paitsi jos ajaa päin punaisia valoja. Tapaaminen oli sovittu tuttuun paikkaan huoltoasemalle Tallinnan reunamille.

Kun porukat olivat koossa jatkettiin muutamassa eri letkassa matkaa kohti Pärnua ja ST. Petersburg hotellia. Perjantaina poikettiin keskiaikaismarkkinoilla. Paikalla oli varmaan lähemmäs sata myyjää. Kuka myi juusto ja kuka makkaraa. Outoa, ettei suomessa saa vastaavanlaista tapahtumaa millään ilveellä toimimaan. Pärnussa oli väkeä ja oli kauppiaita. Oli myös esityksiä lavalla. Eiköhän oteta suomessakin mallia, että miten pitäisi toimia ja saada talous nousuun.

Lauantai aamuna jatkettiin matkaa kohti puolaa. Letkassa oli viisi pyörää. Lähdettiin siis Pärnusta ja ajettiin Latvian ja Liettuan kautta Puolan rajan taakse Augustowiin ja hotelliin nimeltään Stary Dom. Hotelli oli sopivalla paikalla ja pyörät sai puutarhaan suojaan. Huoneet olivat juuri sellaisia kuin oli tarpeen. Vuode, suihku ja vessa. Oli huone siisti ja erittäin ystävällistä väkeä siellä oli.

Lauantai iltana käytiin syömässä kävelymatkan päässä. Ruoka oli hyvää, sitä oli riittävästi ja se oli halpaa. Syömisen jälkeen ”pyörittiin” takaisin hotelliin. 😀

Seuraavan päivän aamiainen saatiin ulos puutarhaan. Onneksi oli hieno ja lämmin keli.

Sunnuntaina ajettiin läpi Puolan Itärajalta – Länsirajalle. Varsova kierrettiin pohjoispuolelta. Motari oli tylsempää kuin Saksassa, mutta jos rekat olisivat olleet liikenteessä olisi ollut luultavasti ihan toinen tilanne. Motaria ajettaessa huoltoasemat ovat kohtuu harvassa ja yhdessä tankkausvälissä pojan VFR 800 prätkän tankkiin meni lähes 19 litraa, tankin koko lienee 18 litraa.

Jossain kohtaa motaria saatiin myös sadetta ja PALJON. Sade kestikin varmaan yhden 100 km matkan eli saderintama oli pitkä. Sateen aikana eteen ei nähnyt ja vauhtia piti laskea reilusti.

Seuraava hotelli oli Baranowski lähellä Saksan rajaa.

5 kohde(tta)

Maanantaina ajettiin Saksaan ja sen jälkeen letka jakaantui kahteen. Muu letka jatkoi kohti lontoota ja me pojan kanssa kohti etelää.

Käytiin Lousilla ja ajettiin takaisin kohti pohjoista. Hotelli oli B&B Hotel Berlin-Süd Genshagen ja se sijaitsi jonkinlaisessa liikennekeskuksessa. Ainut ruokailumahdollisuus oli Mac Donalds ja ostokset piti tehdä huoltoasemalla. Paikka oli sovelias, mutta mitään nähtävää ei ollut tarjolla.

Seuraavana päivänä käytiin uudestaan louisilla koska kypäräpuhelin ei ladannut ollenkaan. Louis löytyi Berliinistä pienen hakemisen jälkeen. Navigaattori opasti väärään paikkaan ekalla kerralla.

Louisista muuten sen verran, että kauppojen nimet menevät Megastore, Gigastore ja FunShop. Insinöörimäiseen tapaa ajattelin, että tuo Funshop on pienin ja Gigastore on isoin… No ajatus oli väärä. FunShop osoittautui isommaksi kuin tuo ensimmäisenä käyty Gigastore.

Lousilta ajeltiin keskitysleirille Berliinin yläpuolelle. Leirin nimi oli Sachsenhausen. Itse olen käynyt aiemmin Dachaun leirillä, mutta kyllä tämä Sachsenhausen veti hiljaiseksi myös. Entisestä leiristä oli tehty matkailijoiden käyntikohde ja sen huomasi kävijöiden määrästä. Alue oli iso ja siellä oli paljon väkeä.

Keskitysleiriltä ajettiin Waldperle -nimiseen pieneen hotelliin.

Seuraavana päivänä ajettiin Peeneündeen katsomaan sukellusvenettä

11 kohde(tta)

ja toisen maailmansodan aikaista rakettitehdasta.

Seuraava hotelli oli Land-gut-Hotel Westerkrug. Henkilökuntaa ei ollut paikalla keskiviikkoisin, mutta avain oli jätetty postilaatikkoon, josta sen löysimme helposti. Kävimme syömässä Kreikkalaisessa ravintolassa, jossa lammas ei maistunut villalle vaan oli todella hyvää. Otimme jälkiruuaksi moccaa joka sekin oli ehkä parasta kahvia jota olin tähän ruokailuun mennessä juonut.

3 kohde(tta)

Seuraavana päivänä ajettiin Flensburgiin Otto Duborgin kauppaa katsomaan. Laukut täyttyivät kun ostettiin tuliaiset. 😀

Torstaina ajettiin Flensburgista Tanskaan ja Kööpenhaminan kupeessa oleva akvaario Den Blå Planet ehdittiin myös katsomaan. Sen jälkeen ajettiin siltojen yli Perstorppiin.

Perjantaina ajettiin iltalaivalle Tukholmaan ja hyvin nukutun yön jälkeen ajettiin muumimukien ja muiden tuliaisten kanssa takaisin kotiin.

Muutama kuva jotka eivät sopineet minnekään.

8 kohde(tta)

Ja yhteenveto.

Ajo Tallinnasta, Latvian kautta Liettuaan ja edelleen Puolaan ei ollut ainakaan viikonlopulla mahdoton. Ei matkansa eikä liikenteen takia. Sitä en tiedä millainen liikenne on sitten viikolla.

Ajo Puolassa motaria pitkin idästä – länteen on myös ihan ajettavissa. Hyvää ja nopeata tietä.

Puolassa ihmiset vaikuttivat mukavilta ja palvelu liikkeissä oli ihan hyvä. Matka läpi Puolan oli ensimmäinen, mutta ei varmasti viimeinen.

Saksassa hinnat vaikuttivat nousseen tai sitten Suomessa hinnat ovat laskeneet paljon.

Jos euroopan matkailua vielä tulevaisuudessa harrastan, niin Puola on yksi mahdollinen vierailupaikka.

Comments are closed.

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. - - - - - - Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeet.
more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.
- - - - - -
Tällä sivulla käytetään evästeitä sivuston paremman toiminnan takaamiseksi. Jatkamalla sivuston käyttöä tai napsauttamalla "Accept" hyväksyt sivuston evästeet.